تورم عمان در محدوده هدف در چارچوب برنامه پنج‌ساله دهم

تورم عمان در محدوده هدف در چارچوب برنامه پنج‌ساله دهم

تورم در عمان در سال جاری در محدوده هدف‌گذاری شده در برنامه پنج‌ساله دهم باقی مانده است. این به معنی این است که قیمت‌ها زیاد تغییر نکرده‌اند و تحت کنترل بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نرخ تورم در سال 2023 کمتر از یک درصد بوده و از ژانویه تا آوریل سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.12 درصد افزایش داشته است.

وزارت اقتصاد عمان اعلام کرد که اقدامات دولت، مثل تثبیت قیمت سوخت و حمایت از کالاهای اساسی، نقش مهمی در کنترل تورم داشته‌اند. همچنین، کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه مواد غذایی نیز تاثیر زیادی داشته است.

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به طور متوسط 2.13 درصد افزایش یافته‌اند. اما قیمت لباس و کفش 0.05 درصد، رستوران‌ها و هتل‌ها 0.04 درصد و مبلمان و لوازم خانگی 0.14 درصد کاهش داشته‌اند.

قیمت حمل و نقل به طور قابل توجهی 3.4 درصد کاهش یافته است. قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز 0.01 درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم در استان‌های مختلف متفاوت بوده است. بالاترین افزایش در استان شمال شرقی با 1 درصد بوده است. در حالی که در استان‌های مسقط و داخلیه قیمت‌ها به ترتیب 0.25 و 0.10 درصد کاهش یافته‌اند.

وزارت اقتصاد اعلام کرده که برای توسعه استان‌ها و حمایت از تمرکززدایی، شاخص رقابت‌پذیری استان‌ها را راه‌اندازی کرده است تا پیشرفت توسعه‌ای را رصد و اولویت‌های سرمایه‌گذاری را تعیین کند.

تورم وارداتی که ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی است، بر قیمت‌های داخلی و هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تاثیرگذار است. سلطنت عمان در تلاش است تا این تاثیرات را کاهش دهد و ثبات بازارها را در کوتاه‌مدت و بلندمدت تضمین کند.

بانک جهانی نیز اعلام کرده که قیمت‌های جهانی کالاهای اولیه به ثبات نزدیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌کند که این قیمت‌ها در سال‌های 2024 و 2025 به ترتیب 3 و 4 درصد کاهش یابند.

بانک‌های مرکزی جهانی نیز برای مهار تورم از طریق افزایش نرخ بهره، شاهد کاهش نرخ تورم در سال گذشته بودند اما این نرخ همچنان بالاتر از دوران پیش از همه‌گیری کووید-19 است.

منبع تورم عمان در محدوده هدف در چارچوب برنامه پنج‌ساله دهم (msn.com)

این نوشته در ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *